Bilde lånt av GK Forum |
Fri oss fra det tomme skriver Hans
Geelmuyden i DN 23. oktober. Geelmuyden retter kritikk
mot en bransje han mener kamuflerer framfor kommuniserer. Hvis han med
kamuflerer mener at fargerike ledere blir rådet til å være kjedelige offentlige
personer med innstuderte svar som overhodet ikke
svarer på de spørsmålene som stilles, så kan jeg si meg enig i den delen av
kritikken. Det offentlige ordskifte blir fattig hvis debattantene styres av
frykt for feil svar framfor tillit til lytterne som vil ha ærlige svar.
Jeg vil gå et skritt lengre enn
Geelmuyden. Min drøm er en mer åpen og ærlig kommunikasjon. Ordet kommunikasjon
kommer fra Communicare som opprinnelig betyr å
gjøre felles, å dele. La nettopp opprinnelsen av begrepet bli vår rettesnor
i morgendagens kommunikasjon.
Det blir likevel
feilaktig å gi kommunikasjonsbransjen hele skylden for den tomme kommunikasjonsformen
som påstås å ha vokst frem til å bli den gjeldende. La oss heller se på
mulighetene som ligger der for bransjen til å være viktige hjelpere i å skape
en mer åpen, fri og direkte kommunikasjon, der oppmerksomheten er på å dele.
Mange ledere har latt seg fullstendig absorbere og styre av new public
management, tellekanter, rapporter og kontrollsystemer. Slike ledelsesparametere
gir oss mer fattige ledere, fordi verktøyene begrenser. Redselen for å gjøre
feil overstyrer viljen til å gjøre de riktige tingene.
Jeg ønsker meg en ny verktøykasse for
ledere. Og kommunikasjonsfaget har mye å by på. Jeg tror ledere som tør å være
åpne, ærlige og sårbare i sin kommunikasjon vil være morgendagens vinnere. De
må tørre å by på seg selv, og det koster, men Jeg tør påstå at det motsatte
koster mer.
Meg Whitmans, toppsjef i HP har tatt steget ut. På sin presentasjon 5. oktober var hun ærligheten selv, og sa som sant
var at det ikke var noe som vitnet om positive resultater i horisonten. Derimot
lovet hun å prøve å få opp kikkerten for i beste fall å finne horisonten. Hun
innrømmet at HP slet, og at det vil ta lang tid og hardt arbeid å komme over
kneika. Men de skal klare det. Og budskapet ble tatt overraskende godt i mot av
aksjemarkedet. Og HPs Norges sjef har latt seg engasjere i debatten. Les Anita Krohn Traaseths blogginnlegg her - fra et kundeperspektiv.
Den australske statsministeren Julia
Gillard raste mot opposisjonslederen i et engasjert 15 minutters innlegg og
kalte han for en kjønnsdiskriminerende kvinnehater. Sterke ord. Hun gjentok
flere episoder hvor hun selv ble direkte såret av hans utsagn. Hun steg fem
prosent på meningsmålingene, selv om alle medier hadde spådd en tilbakegang for
deres sinte statsminister.
Hva om norske toppledere og politikere
kunne la seg inspirere av disse modige kvinnene, og gjennom det inspirere alle oss
andre? Hva om norske ledere i offentlig og privat sektor kunne ta av seg
tvangstrøyen som frykten for å si noe feil setter oss i, og heller la
sårbarheten vise vei til sine egne ressurser? Vi trenger ledere som tør å kalle en spade for en spade, som tør å dele,
by på seg selv og som tør å vise sitt sanne jeg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar