torsdag 1. januar 2009

Statsministeren har talt

og det var en god tale. Han snakket alvorlig om finanskrisen og enkeltmenneskers skjebner samtidig som han uttrykte håp for framtiden. Han glemte heller ikke miljøkrisen, som på lengre sikt vil ha større konsekvenser: Det er fare for at problemene i økonomien vil overskygge de enorme utfordringene vi står overfor med de menneskeskapte klimaendringene. For la oss ikke glemme: Finanskrisen vil gå over. Klimakrisen vil det ta mye lenger tid å løse.

Viktig for mange var at han innledningsvis satte ord på mange av de sterke følelsene som mange av oss har kjent på etter de grufulle nyhetene fra Gaza-stripen: De siste dagene er det håpet om fred i Midtøsten som er rammet på nytt. Nok en gang opprøres vi av bilder og nyheter fra denne delen av verden. De forteller om ufattelige menneskelige lidelser. Det er ingen ting som griper oss sterkere enn når uskyldige sivile rammes av krig. Når barn drepes i lek eller daglige gjøremål. Når våpnene vendes mot vanlige mennesker.... Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: Slutt på okkupasjonen...

Statsministeren valgte et sitat fra tsjekkiske dikteren og politikeren Vaclav Havel som er verd å gjengi: Jeg er ikke optimist. Men jeg er heller ikke pessimist. Jeg er håpefull. Håpet er nesten like viktig som livet; - uten håp når vi aldri våre mål.

Godt nyttår!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Og et godt nytt år dere også.

Anonym sa...

Godt Nytt år til dere også Hilde. Nå har vi -20 her i Hedmark. Deilig. Skiføre har vi også. Men tro på at den rød/grønne regjeringen tar klimaspørsmålet alvorlig, det har ingen av oss. Tror ikke at det finnes en større miljøbløff en Stoltenberg. Frp er mer troverdige. De er i allefall ærlige om hva de tror. Stoltenberg sier at det er for mye co2 i atmosfæren. Allikevel kjemper han for rettighetene til fremtidige oljefunn i nordishavet. Hadde jeg hatt en mulighet ville jeg ha sagt det til ham. Vi trenger et nytt politisk parti på Stortinget. Det finnes ingen troverdige alternativer der i dag. Det nye partiet burde ha miljøspørsmål som hovedagenda. Fikk jeg bestemme ville jeg ha dobbeltsporet jernbane fra Halden til Kirkenes. Det ville utvilsomt hjelpe.