mandag 1. desember 2008

Om å leve i Nuet

Hva tenker du på akkurat nå? Noe som har skjedd? Noe som skal skje? Mange påstår de lever i nuet, men i praksis så er tankene deres på vandring hvilket betyr at de er et annet sted.

Har du prøvd å være 100 % tilstede? Å stoppe tankeflommen å bare være? Hvis tanken prøver å trenge på kan du vennlig dytte den bort. Puste og legge merke til hvor pusten beveger seg uten at du tenker på det. Det er temmelig utfordrende, og samtidig - når du får det til - veldig givende. Akkurat dette øyeblikket får du ikke igjen. Dette er din eneste mulighet til å leve dette øyeblikket. Du får aldri muligheten igjen. Vil du gi det et forsøk?

3 kommentarer:

Inge jan Henjesand sa...

Veldig bra spørsmål som burde henges opp på veggen og være det første man tenker over når man står opp!

Anonym sa...

Skulle ønske jeg hadde klart det i natt når jeg lå der og ikke fikk sove og hodet var overfylt av alt mulig.
Det er ikke lett å være 100 % tilstede. Vet faktisk ikke om jeg klarer det, men jeg skal gjøre et forsøk i dag! (Det ender vel med at jeg tenker på deg isteden ;) )

Stig sa...

"For det nu, som er gået, er altid forbi,
og det næste blir aldrig det rette.
Næ, sørg for, at nuet, du lever i,
engang for altid er dette."
- Piet Hein

Fint innlegg! (selv om det er gammelt)