tirsdag 23. september 2008

MAKTdatabase med lite makt

NRKs maktdatabase ble lansert i går. MAKTdatabasen skal gi en oversikt over hvilke styrer og verv politikere engasjerer seg i, og dermed gi innblikk i hvem norske politikeres har kontakt med av foretak og personer i næringslivet. Spørsmålet er egentlig hvem er det som har makt her? Politikerne, eller er det deres nettverk som i gjennom styrene har makt over politikerne? Er denne databasen en god indikasjon på hvem som virkelig har makt? Når jeg først er inne på stikkordene makt og nettverk - hva med media. Når skal vi få se hvem som er i nettverk med hvem i media og blant norske politikere. Jeg gleder meg til den første journalisten presenterer sitt nettverk på trykk.

Tilbake til NRKs maktdatabase. Jeg gjorde en liten test og fant at min sjef Paul Chaffey IKKE var å finne i noen politikeres nettverk. Til tross for at han selv har vært Stortingspolitiker og er i mange uformelle nettverk hvor mange politikere ferdes. Det er i henhold til maktdatabasen altså ikke et symbol på makt. Til min store overraskelse kunne jeg finne meg selv i databasen i et verv jeg hadde på 90-tallet (samtidig som Paul Chaffey var Stortingspolitiker...). Snakk om å bli innhentet av fortiden. Min lille ikke-vitenskapelige test ga ikke imponerende resultat.

Uansett så synes jeg det er betimelig å stille spørsmål om hvorvidt denne databasen i det hele tatt fanger opp makt. Hva med den makten som skjer i det offisielle rom som ikke blir rapportert om (manglende lobbyregistrering på Storting og regjering)? Og ikke minst den makt som utøves i uformelle nettverk. Når vi først er inne på nettverk; hva med den potensielle påvirkningsmakten som venner av politikere har, og kjærester og tidligere kjærester har eller bare en one-night stand hypotetisk kan utøve. Det er jo gjerne den du ikke skulle gått til sengs med som er den som mest sannsynlig kan felle deg.

Ingen kommentarer: