lørdag 20. september 2008

Informasjon versus innsikt

På spisestuebordet ligger Aftenposten og Dagens Næringsliv, Fjell og Vidde, A-magasinet fra i går, Mandag Morgen, Redd Barna magasinet og medlemsrapport fra Institutt for fremtidsforskning om "Future Happiness". What to read? Jeg skriver om de i stedet...

Knut Petter Rønne og Terje Osmundsen har skrevet en kronikk i Aftenposten 19 september "På sporet av nye medier" som vekker nye tanker hos meg. De skriver om hvordan de tradisjonelle mediene strammer inn og stiller spørsmål om de samtidig kan klare å bli mer åpne for kritisk dialog med leserne?

Jeg synes norsk mediehverdag har hatt en skremmende utvikling. Journalistenes evige jag etter produksjon gjør at kvaliteten, analysen og nettopp innsikten går tapt. Hvilket umulig kan være en ønsket situasjon for de journalisten selv. Nettmedier tilfredstiller kun mitt behov for å bli oppdatert. Dagbladet og VG kjøper jeg aldri mer. Og de innsiktsfulle artiklene som baserer seg på en lengre researsch er stadig sjeldnee å finne i massemediene. Når vi mennesker blir utsatt for informasjonsoverload så begrenser det også vår evne til å ta inn ny informasjon. Jeg stiller meg bak Mandag Morgen redaktørenes utfordring: Nå må vi forme en mediepolitikk for et samfunn der leserne lider av overskudd av informasjon og underskudd på innsikt.

Ingen kommentarer: