onsdag 5. november 2008

GObama - hva vil du forandre?

"There has been many firsts in this election". Han er farget, han er kontroversiell og han blir den 44. amerikanske presidenten den 20 . januar. Ord blir for fattig til å beskrive hvor glad det gjør meg at USA har valgt en farget demokrat til sin neste sjef.

Det er mange analyser på hvordan Obama vil forandre USA. Jeg har ikke alle svarene, men jeg har mange spørsmål. Vil han bli en president for hele verden? Kommer USA sitt internasjonale omdømme til å bedres? Er dette et første skritt på vei mot mindre oppmerksomhet på rase? Vil dette redusere fordommer mot personer som ikke er født hvit? Vil USA bli en klima forkjemper? Går vi nå inn i en ny demokratisk æra? Vil de store kløftene som er bygd opp i verden gjennom Bush sin regjeringstid nå bygges ned? Alle disse spørsmålene håper jeg at vi i framtiden vil kunne svare JA til.

Se talen (og les den), som jeg så inderlig håpet og ønsket, men ikke torte å tro på før det var en realitet. Barack Obamas tale til det amerikanske folk etter det ble kjent at han blir deres neste president. VAKKERT i alle ordets forstand. Denne talen vil gå inn i evigheten som symbolet på change!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg får gåsehud hver gang jeg hører Obama tale - og ser frem til å få ja på så mange som mulig av spørsmålene dine. For et historisk øyeblikk!

Unknown sa...

Jeg kan høre talen hans gang etter gang og kjenne frysninger. Jeg ønsker meg flere norske politikere som evner og engasjere og inspirere. Spørsmålet er om Norge er klar for en slik politiker.