torsdag 22. januar 2009

Vil du innfri Obama?

Det er i ferd med å ta helt av. Obama-bølgen skyller over hele verden. Selv har jeg funnet en ny helt. Jeg har ikke mange helter, og merkelig nok er de alle svarte... Nelson Mandela, Koifi Annan og nå Barack Hussein Obama.

Jeg forsøker å være realistisk til hva han kan oppnå. Samtidig innrømmer jeg at jeg også er utålmodig på å se resultater. Det kan bli en utfordring for vår Obama, som det er knyttet så store forventninger til, å levere alt hva vi ønsker. Hva verden ønsker. Vi ønsker verdensfred, og først i Midt-Østen. Vi ønsker et USA som tar ansvar for miljøkrisen. Vi ønsker at amerikansk økonomi skal komme på bena igjen fordi det vil spille direkte positivt inn på vår økonomi.

Aftenpostens USA korrespondent Alf Ole Ask måtte gå ut i dagens Aftenposten å beklage til Obama. Han forteller det har vært leserstorm mot avisen etter at han hadde skrevet at det var Obama som hadde gjort feil i forbindelse med at han skulle tas i ed. Det var det jo selvsagt ikke. Det var høyesterettsdommer Roberts som tullet med ordene.

Vi bør nok først som sist innse at Obama ikke er feilfri. Amerikansk media vil nok lete med lupe for å finne noen kritikkverdig ved hele verdens president. Spørsmålet er hvor stor tabbekvote vi er er villig til å gi han. Eller om helten i våre øyne er hevet over kritikk. Håp og forandring er for mange direkte linket til Obamas gjerning. Kritikk av Obama vil kunne oppleves som at vi blir fratatt håpet.
FOTO: AFP

Ingen kommentarer: